onsdag 18 januari 2017

Vegetarisk Inspiration

Det där med att vara vegetarian verkar bli alltmer det normala tillståndet. Att välja att vara allätare känns som ett beslut som man blir mer och mer ensam om. I alla fall om man jämför sig med människor som är något yngre än man själv. Kring nyåret deklarerade en familjemedlem att det var slut på köttätandet, ett besked som minst sagt kom som en överraskning eftersom personen i fråga allt id varit känd som familjens Tyrannosaurus Rex.  Jag var emellertid inte sen att hoppa på tåget att försöka laga mera grönt och har nu stålsatt mig att försöka laga mat med utgångspunkt i det gröna och låta köttet få vara ett tillbehör. Själv är jag nog inte så intresserad av att släppa köttintaget helt och hållet, men att skära ner och begränsa är något som jag tror väldigt mycket på.

Hur gör man?

Det kan vara knepigt att börja. När man tittar igenom alla sina kokböcker så upptäcker man ganska snabbt att det mesta utgår från ett allätarperspektiv. Kostcirkeln svävar över så gott som samtliga böcker och grönsakerna är uteslutande porträtterade som tillbehör. Det blir till att förnya biblioteket och ge sig ut och simma på nätet. Där finns en uppsjö av inspirerande sidor att upptäcka. Jag gillar själv att ligga i soffan och bläddra i tidningar, så jag gav mig ut för att kolla utbudet av vegetariska mattidningar. Jag hittade VEGO på hyllan i Hemköp och tog med mig ett nummer hem. Riktigt trevlig tidning, full av inspirerande recept och idéer. Här tror jag mig kunna hitta mycket inspiration framöver. En ny tidning varje månad. Nu kör vi!
'

Var naturligtvis tvungen att testa några recept tämligen omgående. Första försöket blev en morotshummus med fänkål som smakade väldigt gott tillsammans med en sallad och ett gott bröd. Vill ni inte köpa tidningen, så kommer receptet här:

Morotshummus med fänkål (ca 3 dl)

400g morötter
olivolja
1 tsk fänkålsfrön
1/2 dl tahini (sesampasta)
1 tsk riven ingefära
1/2 apelsin (saften)
1 dl vatten
salt
svartpeppar

granatäpplekärnor
dill

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Skala och skär morötterna i mindre bitar. Blanda med lite olivolja på en plåt och rosta i ugnen ca 20 min. De ska få fint med färg. Ta ut och låt svalna något.










Rosta fänkålsfrön i en torr stekpanna tills de börjar hoppa i pannan. Krossa i en morse.. Mixa ihop morötter, fänkålsfrön, tahini, ingefära och apelsinsaft. Tillsätt vatten tills du har en konsistens du gillar. Smaka av med salt och peppar.









Garnera med granatäpplekärnor och eventuellt dillvippor. Njut!


Mellanöstern möter Mexiko

Några dagar senare var jag ute och simmade på nätet och landade då vi tips hos matbloggaren Smitten Kitchen. Här hittade jag recept på underbart "långkok". Kvällens middag blev kalasgoda kikärtor med vassa tillbehör. Mums! sa hela familjen. Här möter smaker från mellanöstern klassiska taco-tillbehör. Eh lyckad combo! Hade räknat med att det skulle räcka till lunch dagen efter, men oj vad fel jag hade. Här kommer delar jag vidare receptet i svensk översättning.

Ugnsbakade kikärtor med tillbehör (4 personer)


3 dl torra kikärtor (eller 2 burkar färdigkokta)
3 msk olivolja
2 st gula lökar, tunt skivade
3 vitlöksklyftor, finhackade
2 tsk spiskummin
2 tsk koriander
1 tsk paprikapulver eller Sumac
1/2 tsk cayenne eller annat som tillför hetta,
t ex harissa eller tabasco
zest från en citron
2 tsk salt
9 dl grönsaksbuljong (3,5 dl om du använder färdigkokta kikärtor)
2,5 dl vatten om kikärtorna är torra



Gör så här:

Det är bra om man kan lägga kikärtorna i blöt över natten eftersom man då minskar tillagningstiden Men det är absolut inte nödvändigt. Det går bra att använda helt torra ärtor. 

Börja med att ta fram en gryta med tillhörande lock som tål att ställa i ugnen. Sätt ugnen på 200 grader och grytan på spisen. Börja med att mortla kryddorna. Det blir bäst resultat om du använder hela frön istället för färdigmalda kryddor. Smakerna kommer fram bättre och det blir en mer intensiv upplevelse. Hetta upp olivoljan i grytan och rör ner löken. Låt den steka sakta i 5 minuter utan att den blir brun. Rör sedan ner den finhackade vitlöken och stek ytterligare 3-4 minuter under omräkning. Tillsätt kryddorna  och zesten och rör om. Låt med puttra ytterligare någon minut. Tillsätt kikärtorna (slå av blötläggningsvattnet eller vätskan i burkarna). Tillsätt buljong och vatten enligt recept och låt alltsammans få ett uppkok. Sätt på locket och ställ försiktigt in i ugnen. Låt stå ca 1,5 timme om du utgår från helt torra kikärtor och så kort som 15 minuter om du har använd dig av färdigkokta. Är du inne på den längre tillagningstiden så kolla grytan var 10:e minut efter en timme för att se om du behöver tillsätta mer vätska. Det får inte koka torrt! Kikärtorna ska vara mjuka och krämiga när allt är färdigt.


Till de här goda kikärtorna serverade jag rostade pinjenötter, en sås gjord på yogurt/tahini-så,  en tomatsalsa, lite granatäpplekärnor och varma pitaböröd. Hade inte koriander hemma, men kan tänka mig att lite finklippt sådan hade varit toppen på toppen! 

Yogurtsås

6 msk tahini
1/2 citron, saften
1 vitlöksklyfta, pressad
4 msk vatten
2 dl turkisk yoghurt
salt

Gör så här:

Blanda tahini, citronsaft och vitlök i en skål. Späd med vatten tills allt är en smidig kräm. Tillsätt yoghurt och salt lagom. 

Tomatsalsa

4 tomater, tärnad
1/2 gurka, tärnad
1/2 rödlök, finhackad
lite olivolja 
1/2 citron, saften

Gör  såhär:

Se till att alla ingredienser är fint tärnade. Blanda tillsammans med olivolja och smaka av med citronsaft och salt.


Lycka till med vego-krubbet! Mer kommer framöver.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar