torsdag 5 januari 2017

Låt någon annan fixa maten!

Det där med att låta någon annan fixa maten är inte så dumt, faktiskt. Har upptäckt det lite pö om pö de senaste åren. I många år har vi haft nyårskalas hemma hos oss och det har alltid föregåtts av ett ganska noga planerande och matlagande. Visst har det varit kul - jag älskar ju att laga mat!  Men när det äntligen har blivit tid att möta gästerna i dörren  och servera champagnen i fördrinksglasen, har energin varit på låg nivå. Väl vid sittande bord har smaklökarna varit ganska uttröttade av ändlöst provsmakande under dagen och menyn som kändes så spännande för bara några timmar sedan är nu ganska trist och ointressant…för mig alltså. Mina gäster har alltid varit nöjda och jag tror faktiskt att det har smakat väldigt gott. MEN, jag har själv inte kunnat njuta speciellt mycket av middagen. Att låta någon annan laga maten är därför en riktigt god idé. Det har jag kommit på sent om sider. Plötsligt ges möjlighet att vara gäst på sitt eget kalas och det kan faktiskt vara ganska skönt ibland. Speciellt vid vissa tillfällen, som t ex Nyårsafton, för då vill man ju fira tillsammans med sina vänner och kunna njuta av god mat och dryck! Så länge leve hämtmaten!

Hur det hela började

För två år sedan var det primär för hämtmat på nyår. Vi hade åkt ut till Österlen för att fira årets sista dag där. Det kändes övermäktigt att planera matlagning till en nyårssuppé ute i sommarstugan som egentligen var igenbommade över vintern, så vi bestämde oss för att prova på att låta någon annan göra jobbet. Den gången blev det Allé i Svinaberga utanför Kivik som blev vår leverantör. Här driver Eva Thuresson en fantastiskt härlig restaurang som jag varmt kan rekommendera även andra tider på året. Här blir man inte besviken! Vi var förresten där i våras och avnjöt hennes sparrisbuffé, en kulinarisk vårresa som hette duga! Men den känns inte helt aktuell att recensera nu mitt i vintern, vi vår ta det till våren istället. 

Nyårsmåltiden från Allé var i alla fall en trevlig bekantskap och från att ha varit lite tveksam var jag nu helt såld på det där med hämtmat på nyår. Tyvärr har jag inga bilder från det tillfället, men allt var till största belåtenhet. En trerätters gourmet-middag med många små finesser. Allt levererat i små förpackningar med noggranna instruktioner hur allt skulle värmas och läggas upp. Vi kunde ägna eftermiddagen till annat och jag fick möjlighet att sätta mig ner och njuta av maten tillsammans med våra gäster. Förra året befann vi oss på andra sidan jordklotet under nyår, så då behövde vi inte planera något nyårskalas, men i år var vi kvar här hemma och bestämde oss för att prova på hämtmat från krogtäta Malmö.

Årets val

Det blev Mat &Vin Slottsparken som blev årets val.  Här känner jag en pålitlig kock, så valet var egentligen ganska enkelt.

Så här trevligt såg det ut när jag hämtade maten strax innan lunch. Bra förpackat och trevlig genomgång av hur allt skulle värmas och serveras. Många kom samtidigt för att hämta, men medan man väntade bjöds man på trevligt bemötande och en kopp riktigt gott kaffe.

Allting överskådligt förpackat.



















Årets nyårsmeny


Fördrink

Vi inledde själva firandet med lite småplock som jag hade fixat själv. Anklevermousse på smörstekt rågbröd, toppat med fikonmarmelad och rostade pecannötter. Blomkålsmousse toppad med löjrom och små crostini med kronärtsskockscreme. Sköljde ner det hela med en god flaska champagne. Sen var festen igång!





Het hummersoppa  med kompott på äpple,
 jordärtskocka och dill.

Förrätt

Här gillade jag det heta chilistinget i soppan och de perfekt friterade små jordärtskockschipsen. Rikliga portioner. Räckte även till en liten förrätts-shot på Nyårsdagen.




Kryddstekt dovhjort, potatis/gulbetsgalette,
picklad svamp & silverlök, timjansky




Varmrätt

Det här var väldigt gott. Särksillt mycket gillade jag den pickade svampen och silverlöken. Såsen var allt annat än en enkel timjansky! Den här såsen hade verkligen fått koka ihop med många djupa och välbalanserade smaker. Kakao tyckte jag mig kunna ana och det funkade hur bra som helst till dovhjorten. Det var rikligt med kött - det blev faktiskt en hel portion över som en hungrig person åt till frukost dagen efter. Hade jag fått önska någon liten förändring på denna rätt, så är det nog lite mindre kött och kanske någon varm grönsak som ytterligare tillbehör.







Osttallriken hade jag fixat själv!

Ost

Man kunde beställa en osttallrik för att komplettera menyn, men jag valde att fixa den själv. Hade en bit engelsk grönmögelost i kylen som jag köpt på Ost &Vänner  här i Malmö. England är kanske inte första landet man tänker på när det gäller ost, men där finns faktiskt en hel del små mathantverkare som gör utsökta ostar. Till osten en nykokt tomatmarmelad som jag tyckte kunde passa bra till. Till den några tunna kex och lite fänkålscruditeter med citronzest. Blev lite inspirerad till denna kombo från en artikel i Mat & Vänner.









Kompott, mousse och maräng på hallon,
 lakritspannacotta och citron/lakritsskorpa

Dessert

Jag gillar ju egentligen inte lakrits, så man kan ju undra varför jag valde den här menyn…. Jo förstå ni, det beror nog helt och hållet på tilliten till den där kocken jag känner på restaurangen. Han har tidigare fått mig att ompröva maträtter som jag egentligen inte gillar, så jag tänkte att jag skulle ge den här lakritsdesserten en chans. Lakrits och Hallon är en kanon-kombo! Lakritspannacottan var lakritsstinn, sträv och len på samma gång. Hallonmoussen var hade en syrlig touch av yougurt och den lilla lakritsskorpan, som i ärlighetens namn inte såg mycket ut för världen, var verkligen pricken över i! Perfekt knaprig och med en smak av både lakrits och kola.






Summa summarum blev det en väldigt lyckad afton med både nöjda gäster och nöjd värdinna. På fest hemma hos sig själv -perfekt! Mat & Vin Slottsparken får med beröm godkänt. Ser fram emot att testa lite mer av allt de har att bjuda på - det blir kanske en AW lite längre fram i vår. Återkommer om detta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar