söndag 28 juli 2013

Mycket gott att välja på

Här ute på Österlen är jag hur lyckligt lottad som helst. Jag har hela sex olika matställen inom gångavstånd från sommarstugan. Visserligen rätt långa gångavstånd, men ändå! Det  är ju skönt att både gå av sig lite både före och efter maten.

FRANSKANS CREPERIE

Allra närmast ligger Franskans Creperie, en liten pärla som såg dagens ljus förra sommaren. I Rörums gamla byskola har Beatrice och Lasse skapat ett genuint ställe med stor mysfaktor och massor av härliga galetter och crêpes  på menyn. Här är det hur mysigt som helst att tillbringa en sommarkväll, antingen vid något av borden ute på gårdsplanen, i den lilla trädgården mot vägen eller inne i den mysigt inredda restaurangen där fransk cafémusik strömmar ut genom högtalarna. 

Riomio - galett med rökt lax
Menyn är lång som ett ösregn. Alla rätterna har namn efter Fritjof Nilsson Piratens romankaraktärer, ingredienserna kommer från närliggande producenter och det tar en bra stund att ta sig igenom menyn för att försöka välja. Allting låter precis lika gott och det kan därför vara en god idé att beställa olika saker om man är ett sällskap så att man kan smaka av varandra. När jag var där valde jag en galett som heter Riomio och som är fylld med bl a rökt lax. Mmmmmmm, så himla god! Till den drack jag en härligt torr cider från Bretagne som på franskt vis serverades i porslinskoppar. Hög charmfaktor! Efter en galett är man ganska mätt, men kan ändå inte låta bli att beställa in en crêpe till efterrätt. Här finns det många att välja på, men jag måste säga att min favorit är den allra enklaste, en Buttafugi som endast är kryddad med smält smör, socker och citron. En sådan skulle man kunna äta en om dagen utan att tröttna.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar