onsdag 24 april 2013

Sillmacka i Lomma Hamn

Det händer verkligen massor i Lomma Hamn. Varje gång jag åker dit så är det någon ny liten butik som har öppnat. Gårdagens upptäckt var att hitta Sillapågen nere på bryggan. Där fick jag mig en riktigt god sillmacka. Pinfärsk sill, stekt till precis perfekt nivå. Lite knaprig på ytan. Undrar just om det bara var lite rågmjöl på filéerna eller om kocken blandat i något annat. Han ville inte riktigt släppa ifrån sig sin hemlighet när jag frågade, men hävdade med ett leende att det var stektekniken och dagsformen som var de viktigaste verktygen när man skulle laga till en god sillmacka. Sillen serverades i alla fall på en skiva mörkt bröd (lite för sött för min smak, men man kan inte få allt...) pricklad lök och en god senpasdressing. Mums, så gott!

Min goda lunchmacka
Tidigare har man bara kunnat hitta Sillapågen på tillfälliga marknader och festivaler, men nu har de öppnat sitt först fasta ställe i Lomma Hamn. Tack! Jag hoppas att det går bra för dem. Själv kommer jag att äta många sillmackor där i sommar, det är då ett som är säkert. När det är fint väder, som det var igår känns det underbart att slå sig ner på bänken utanför "hålet i väggen" och njuta av utsikten och doften från havet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar