torsdag 14 mars 2013

Idag sjunger jag blomkålens lov

Jag tänker att mars borde vara en månad då våren börjar reta oss så smått. Lite varmt ena dagen, lite snö nästa, lite kallt, lite varmt, lite si och så helt enkelt. Så brukar det ju vara! Men i år verkar det som att det bara är si. Ska den här iskylan aldrig släppa? Man undrar när man vaknar på morgonen och läser -12 grader på termometern! Jag längtar till att få gå ut och plocka nässlor, till att den första sparrisen sticker upp ur jorden och rabarbern nyfiket strävar mot solen. Snart, snart, snart hoppas vi att det är dags. Hoppas verkligen att det tinar några grader till nästa vecka, för då har jag en beställning på jordärtskocksoppa och jordärtskockorna ligger tryggt nedbäddade i mitt trädgårdsland och just nu går det inte att gräva upp dem - jorden är alldeles stelfrusen.

Nu har jag lagat soppa på de flesta vintergrönsaker, jag visste inte riktigt vad jag skulle välja idag. Men i grönsaksdiskarna börjar det ju dyka upp lite annat från längre söderut nu. Blomkål och broccoli - inga dumma grönsaker. Jag använde dessa för torsdagens inspirerande sopplunch. Soppan kokade jag på vanlig vit blomkål, men dekorationen fick bestå av små  blomkålsbuketter av romanesco-blomkålen. En sorts blomkål som ju är en korsning mellan blomkål och broccoli och vansinnigt vacker tycker jag. Säkert också full av en massa nyttigheter tänker jag. Receptet är en korsning av en massa olika varianter som jag sprungit på i olika sammanhang. Här kommer det:





BLOMKÅLSSOPPA

4 port

500 g blomkål
2 shalottenlök, finhackade
2 vitlöksklyftor, finhackade
1 msk smör
8,5 dl  grönsaks- eller kycklingbuljong (jag använder René Voltaires Lantbuljong)
1,5 dl grädde
1,5 dl riven parmesan
1 tsk salt
2 krm nymald svartpeppar

4 serranoskivor
Ett halvt litet Romanescoblomkålshuvud
Några stänk tryffelolja
Bladpersilja

Börja med att torka serranoskinkan i ugnen. Sätt ugnen på 225°. Lägg skinkskivorna mellan bakplåtspapper. Ställ in dem i övre delen av ugnen och torka dem till chips ca 8 min. Ta sen och dela romanescoblomkålen i små buketter och koka några minuter i lättsaltat vatten. Slå av det heta vattnet och spola i kallt vatten så behåller buketterna sin fina gröna färg. Ställ åt sidan. Sen tar du i tur med soppan.
Ansa och bryt blomkålen i bitar. Skala och finhacka lök och vitlök. Stek lök och vitlök i smör i en gryta några minuter tills den blir genomskinlig.Tillsätt den heta buljongen. Lägg i blomkålen och koka den mjuk, ca15 min. Mixa soppan slät och rör i ost. Smaka av med salt och peppar. Servera soppan med skinkchips, romanescobuketterna, några stänk tryffelolja och ett gott bröd. Garnera gärna med lite bladpersilja, det blir man alltid glad av.





Till kaffet blev det en rödbetskaka som jag få inspiration till hos Kajgatan 34 i Lomma. Där bakar de en härlig kaka med vackert knallgul topping. Var bara tvungen att prova själv. Resultatet blev hur smaskigt som helst. Här kommer receptet.

RÖDBETSKAKA MED SAFFRANSGLASYR

8-10 rejäla bitar.

4 dl vetemjöl
3,5 dl strösocker
0,5 tsk salt
1 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
1 msk kanel
1 tsk malen muskotnöt
3,5 dl raps- eller solrosolja
3 ägg
3 dl rivna rödbetor
2-2,5 dl valnötter

Saffransglasyr
200 g cream cheese
1 dl florsocker
1 påse saffran (à 1/2 g)
Några valnötter till dekoration

Sätt ugnen på 175°C. Smörj och bröa en rund bakform, ca 24 cm i diameter.
Blanda de torra ingredienserna. Rör i olja och ägg till en jämn smet. Hacka valnötterna. Tillsätt rödbetor och valnötter. Häll smeten i formen. Grädda kakan mitt i ugnen i ca 45 minuter.Låt kakan svalna något i formen. Stjälp sedan upp den på galler och låt kallna under formen.
Saffransglasyr: Blanda ihop cream cheese, florsocker och saffran med en elvisp. Låt den stå i kylen ett tag. Blanda igen så att de röda prickarna försvinner. Bred den släta krämen över kakan. Dekorera med halva valnötter och skär upp i bitar.

TIPS

Till sist ett tips till alla i Bjärred/Lomma med omnejd. Det pratas mycket om kött i dessa dagar och om var man hittar bra kött som man kan lita på. Själv har jag under åren handlat mycket hos Kött- och Viltboden i Löddeköpinge, men det finns ju inte längre kvar och i Lomma har vi ju inte någon egen köttbutik. Det blir till att åka in till Malmö eller Lund, och det kan ju kännas lite omständigt ibland. Därför blev jag så himla glad när jag läste en liten artikel i Lommabladet härom dagen som berättade om 3 gymnasieungdomar som startat ett s k UF-företag (som del av sin utbildning) som går ut på att leverera ekologiskt kött direkt hem till konsumenter. Företaget heter Lomma Kött och  samarbetar med Tolånga Gård utanför Sjöbo. Jag har provat kött därifrån tidigare och vet att köttet är riktigt bra. Vill därför uppmuntra alla som är intresserade av att köpa bra, gott kött till riktigt bra priser att beställa kött genom dessa ungdomar. Om det går bra för dem under våren så uppmuntrar vi dem att fortsätta sitt företagande och vi får därmed tillång till detta fantastiska kött även efter att de har tagit studenten. Jag pratade med en av grundarna precis och han ville understryka att köttet levereras vacuumpackat och därmed håller sig 14 dagar i kylen. Beställningen gör man senast fredag kväll, för leverans hem till dörren onsdag i veckan efter. Länk till Lomma Kött hittar ni här bredvid. Jag har lagt min första köttbeställning - gör det du också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar