fredag 1 mars 2013

En helt vanlig torsdag .....

Då ska man såklart äta soppa! För första gången sedan jag startade fick jag emellertid vackert acceptera att mina gäster hade annat för sig. Det blev ingen spännande sopplunch hemma hos mig, vilket i och för sig gjorde en annan grupp människor rätt så glada, nämligen min familj. Jag hade förberett en god ärtsoppa och en smaskig passionsmoussetårta till efterrätt och det fick nu familjen njuta av istället. Inget ont som inte har något gott med sig. Det brukar ju annars bli klagomål över att det inte finns några rester kvar på torsdagskvällen.

Ja, ärtsoppan är ju en klassiker. Återigen något som vi lagar alldeles för sällan eftersom man ju måste komma ihåg att lägga de där ärtorna i blöt kvällen innan. Helst ska man ju också koka fläsket kvällen innan så att man har en god buljong att använda till själva soppkoket. Det är väl värt att försöka ha lite  framförhållning och kanske sätta en påminnelse i telefonen till sig själv på onsdagförmiddagen. Det är ju synd och skam att ärtsoppa för så många har blivit lika med de urtråkiga plastkorvarna som ligger och simmar i matbutikernas kylar. Ärtsoppa är ju både billigt, gott och mättande. Dessutom ett enastående tillfälle att testa olika senpsorter eller kanske t o m göra sin egen.

Jag kokade min ärtsoppa såhär:

ÄRTSOPPA MED FLÄSKLÄGG

6 port.

1 fläsklägg
1 morot
2 lökar
vitpepparkorn
lagerblad

500 g gula ärtor
2 l vätska
1 morrot
2 gula lökar
timjan
mejram
lagerblad
salt och peppar

Serveras med en god grov och lite söt senap

Lägg fläskläggen i en kastrull med vatten så att det täcker. Låt koka upp. Skumma ordentligt. Lägg ner moroten och löken skuren i bitar. Några vitpepparkorn och några lagerblad. Låt koka i ca två timmar eller tills köttet släpper från benen. Ta upp köttet, sila av buljongen och spara till soppkoket.

Nu är det dags för soppan. Ärtorna ska läggas i blöt kvällen innan du tänker koka din soppa. Det finns s k  "snabbärtor" på marknaden som inte behöver blötläggas, men jag har provat dem vid något tillfälle och tycker inte att det blir bra. De har tappat något i smakupplevelsen. När ärtorna har legat minst 12 timmar i blöt slår du bort vattnet och sköljer ärtorna. Lägg i en kastrull och fyll på med buljongen från fläskläggskoket. Fyll på med vatten om det inte blir 2 liter. Låt koka upp. Lägg i morroten och lökarna. De behöver inte vara delade, men skalade är en bra idé. Lägg kryddorna i en kryddpåsen och lägg i soppan eller blanda i kryddorna rakt av. En smaksak hur man vill ha det. Soppan ska sen koka sakta i ca 2 timmar. Man ser när soppan är färdig när  den börjar transformera till en gröt. Mot slutet av koktiden delar du köttet och rör ner bitarna i soppan. Till sist kan du välja att antingen plocka upp löken och moroten eller mosa dem och låta dem vara kvar i soppan. Själv föredrar jag det senare. Har du lagt kryddorna i en kryddpåse, så glöm inte att fiska upp den.


Servera soppan rykande het med en god senap och knäckebröd med smör. Jag tycker att ärtsoppa blir godast om man äter den nykokt. Den vinner inte på att stå till sig över natten.


Knäckebröd, ja det hade jag valt att baka själv den här veckan. Enkelt, och så himla gott. Investera gärna i kruskavel och börja baka ditt eget knäckebröd.  Har du inte tid och lust med det så finns det massor av goda och annorlunda knäckebröd i butiken. Prova t ex Pyramidbageriets goda bröd. Du hittar dem i de flesta större matbutiker och sen kan du läsa mer på www.pyramidbrod.se








Veckans efterrätt blev en gudomlig passionsmoussetårta som jag hittat receptet till i min favorittidning Lantliv Mat& Vin. Påsknumret kom ju för någon vecka sedan och var som vanligt full av inspirerande recept och matprat.














VECKANS MATINSPIRATION

När det nu inte blev någon sopplunch så fick jag istället tid att träffa inspirerande människor utanför mitt eget kök. I Löddeköpinge träffade jag Lena och Björn Ylipää och Jenny Black som är eldsjälarna bakom Måltidsvision. De har lyckats kombinera mat, kommunikation och konst på ett spännande sätt. Har man någon gång upplevt Måltidsvisions installationer så glömmer man dem aldrig. Själv har jag erfarit företagets kreativitet för några år sedan uppe  på högskolan i Kristianstad. Jag deltog i en frukostbjudning som jag sent ska glömma. Alla sinnen utmanades och tillfredstäldes och jag minns att jag tänkte att jag aldrig ville att frukosten skulle ta slut. Måltidsvision har företag som målgrupp, så är du företagare och letar efter något annorlunda, minnesvärt och tankeväckande  event ska du helt klart ta en kontakt med Måltidsvision. Du kan läsa mer på www.maltidsvision.se


Björn, Lena och Jenny på Måltidsvision
Med detta inspirerande matmöte kändes veckan fulländad. Ska ägna helgen åt att leverera soppa till en kund och prova ett nytt recept på falafel som jag blivit tipsad om. Mer om detta kanske nästa vecka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar