fredag 22 februari 2013

Tack gode Gud för potatisen!

Ja, jag känner faktiskt så, denna fanastiska lilla knöl som man kan ha till så mycket gott Jag vet att det inte är GI, och att det ibland kan kännas lite som bukfyllnad, men kanske behöver man inte bry sig så mycket om det. Ibland är det helt enkelt nödvändigt med lite potatis för att det ska bli gott. Välj  bara rätt potatis, tillagar den med omsorg och kärlek så att du också njuter ordentligt. Ett bra sätt att använda potatis är att koka soppa, och det är precis det jag gjorde igår.

Sportlovsvecka denna  vecka och låga förväntningar på att det skulle bli många runt bordet. Bjärred har känts väldigt öde under veckan och det märks verkligen att det är en ort med mycket barnfamiljer i olika åldrar. Många är där snön är helt enkelt. I går morse var således endast 3 personer bokade till lunchen, så döm om min förvåning när jag nöjt kunde konstatera i går morse att det var hela 10 personer bokade. Med veckans lilla bonusgäst, Frans, som hängde med på ett hörn och med mig själv så blev vi faktiskt 12 stycken - jätteroligt!

Gårdagens recept har jag lånat från Lisa Förare Winbladhs hemsida www.taffel.se. Jag är en stor beundrare av Lisa, som jag tycker skriver väldigt inspirerande om mat. Jag kastar mig över hennes reportage i Sydsvenskan på helgerna och lär mig därigenom mycket nytt om mat och råvaror. Ni som inte upptäckt Lisa ännu - leta upp henne! Jag kan också varmt rekommendera hennes bok Matmolekyler, en riktigt guldgruva för riktiga matnördar.

Så till veckans sopprecept. Receptet vann extrapris i tävlingen Årets Potatisstjärna, en tävling som arrangeras av Taffel.se och Svensk Potatis Motivering löd:

”Den här soppan älskas av alla, vuxna och barn...... Den ska räcka för 4 personer , men jag skulle säga 3, för folk äter mycket. Knepet är att potatisen för puttra i enbart grädde först vilket ger en fantastisk smak och simmig konsistens.”

Jag kan bara hålla med. Till dagens 11 gäster multiplicerade jag receptet med 4 och det blev ungefär en halv portion över. Servera gärna med lite knaperstekt bacon och strimlad purjolök som fått ”smälta” i fin olivolja. Blanda i lite pumpafrön, salt, peppar och lite finrivet skal av citron. Ja, det är lite grädde i soppan, men låt dig inte avskräckas av det. Om du skippar grädden till plättarna så blir balansen helt ok.

POTATISSOPPA MED CITRON OCH TIMJAN

3-4 port.


1/2 kg potatis av fast eller halvfast typ t ex Bintje, Solist eller Amandine
1 medelstor gul lök
2 msk smör
2 ½ dl vispgrädde
5 dl grönsaksbuljong  (som vanligt använder jag Renée Voltairs Lantbuljong)
1 msk färska timjanblad (jag tog betydligt mer än så - gott med mycket timjan!)
1 liten citron, helst ekologisk
salt, nymald vitpeppar

Skala och tärna potatisen i sockerbitsstora bitar. Skala och hacka löken något finare. Smält smöret i en gryta och fräs löken mjuk på låg värme utan att den får färg. Tillsätt potatisen och vänd runt bitarna i smöret.Häll på grädden, låt alltsammans koka upp och sjud sakta under lock i 12-15 minuter eller tills potatisen är mjuk (men inte sönderkokt). Rör om ofta så att det inte bränns vid.

Rör ner timjan i soppan. Rör ner den heta buljongen. Finriv citronskalet precis före servering. Pressa saften från citronen. Smaka av med finrivet citronskal, 2-3 msk citronsaft, salt och peppar.

Till efterrätt blev det plättar precis som utlovat. Pudrade med florsocker och sen en klick av den hemmakokade svartvinbärssylten.

TIPS!

Så till sist ett litet tips som jag fått av min klurige far som ägnat en stund åt att lista ut det bästa sättet att tömma ett granatäpple på de saftiga små kärnorna som vi ju så gärna vill använda i våra sallader, smoothies, filtallrikar mm. Istället för att dela den och försöka vända ut och in på frukten och pilla ut de små fröna, skala den med en potatisskalare så att bara den tunna vita hinnan återstår. Skär av "fästet" i toppen och botten. Därifrån är det enkelt att dela på frukten och  samla ihop alla de små fröna och lägga dem i en burk. Förvara i kylen och använd lite varje dag. Vill du förvara fröna längre så går det bra att frysa dem.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar