torsdag 24 januari 2013

Fina fisken i januari

Nu i januari när det är kallt och lite småkämpigt behöver vi alla något att pigga upp oss med. Vad kan vara bättre än en alldeles solgul fisksoppa? Inte mycket faktiskt.....

Solen sken från en klarblå himmel här i Bjärred och termometern visade en bra bit under noll. En härlig skara människor hade tagit sig till årets första sopplunch hemma hos mig. En blandning av gamla och nya gäster - härligt att soppgänget utökas!

För den som vill bjuda på något gott i helgen kommer receptet här:

Allt det här behöver du.

ANNAS FISKSOPPA MED SAFFRAN

4 port.

15 körsbärstomater
3 msk olivolja
1 gul lök
1 purjolök
1 vitlöksklyfta, pressad
5 dl fiskbuljong
1 dl torrt vitt vin
1 kuvert saffran
0,5 msk fänkålsfrön
1 morot, skivad
1 palsternacka, skivad
4 dl matlagningsgrädde
300 g lax i kuber
300 g vit fisk (torsk, sej, kolja) i kuber
salt
svartpeppar
citron
finhackad dill

Sätt ugnen på 150 grander. Blanda körsbärstomaterna med olivoljan och baka i ugnen 30-45 minuter. Fräs purjolök, lök och vitlök i resten av oljan . Tillsätt fänkål och saffran. Tillsätt buljong och vitt vin och låt koka upp. Röri morötter, palsternacka och låt sjuda under lock i 10 minuter tills rotfrukterna
börjat mjukna. Tillsätt grädde, tomater och fisk. Låt sjuda under lock ca 5 min.
Smaka av med salt, peppar och citron.

Hacka dillen och strö över. Servera genast med lite rouille eller aioli.



Vill du lyxa till det så kan du också tillsätta  100 g skalade räkor och 500g blåmusslor med skal. Blåmusslorna tillsätts i så fall när det är ca 3 min kvar på sista sjudningen. Räkorna strax innan servering.

Till sist.....

LÅT MIG BLI DIN KOCK!

Varför inte ställa till med kalas och låta mig laga maten? Läs mer under fliken "Min Mat & Ditt Kök".

Vi ses nästa torsdag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar