fredag 14 december 2012

Njutning i Lomma och Bjärred

Det finns några guldkorn på ganska nära håll här i Lomma/Bjärred.

BJERREDS SALTSJÖBAD





I Bjärred får man njuta på många fronter om man promenerar 500 meter ut på Långa Bryggan. Man kommer då till det underbara kallbadhuset som har blivit en fantastisk mötesplats, inte bara för Bjärredsbor utan även för andra. Här kan man bada bastu, ta ett dopp i Öresund och sen avnjuta en god middag i restaurangen.
Jag kan varmt rekommendera deras Moules Frites. Helt fantastiskt gott. Jag tror aldrig att jag har sett så stora blåmusslor i hela mitt liv. Jag fick knappt in dem hela i munnen. När jag frågade servitören var de kom ifrån fick jag veta att det var ekologiskt odlade musslor från vår egen västkust. De var perfekt tillagade och serverades med goda frites, röd lök, persilja  och en underbart len majonäs. Mumsigt värre!





KAJGATAN 34

Vill man hålla sig på land men ändå nära vatten så kan man ta sig till Lomma istället. Här hittar man Kajgatan 34 på väg ut mot Lomma Beach. Kanske inte så många själ att ta sig till stranden just nu, men ett besök på Kajgatan 34 piggar upp. Här har Malin skapat ett allt igenom ekologiskt kafé. Goda soppor, pajer och sallader. Kaffe som smakar smaskens och som serveras i fina handgjord keramiska muggar. Surdegsbröd som bakas på plats och många mumsiga bakverk som gör att det är svårt att välja. Malins kafé är även galleri där man ständigt bjuds på nya visuella upplevelser signerade olika konstnärer. En liten butik finns också där man kan shoppa loss om man känner för det. Alla Lommabor - grattis till denna lilla pärla! Gå dit ofta och njut! Bjärredsbor - ta en tur till Lomma, inte bara för att handla fisk utan också för att fika på Kajgatan 34. Önskar att vi hade något liknade i Bjärred. Malin, dags att öppna filial i Bjärred, kanske?









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar