måndag 26 november 2012

Olivolja - det gröna guldet

Det blev en härlig söndagseftermiddag hemma hos mig. Jag hade bjudit in Asif Bokhari de Bustamante för lära mig och mina gäster allt om olivolja. Asif var en duktig guide och lotsade oss genom olivoljans värd med stor elegans. Vi fick lära oss massor av intressanta saker, som att Spanien är världens största olivoljeproducent och att Italien exporterar mer olivolja än de producerar (!). I Sverige konsumerar vi ynka 0,5 l/person och år, långt efter spanjorerna, fransmännen, italienarna och grekerna som häller i sig över 20 l/person och år. Det finns således stor potential här i Sverige. En och annan smörklick som ska bytas ut mot olivolja för att vi ska komma i fatt våra sydeuropeiska vänner. Sen fick vi alla klart för oss att det är 100% extra virgin olivolja som är det enda som gäller. Många olivoljor säljs som en "blend" där en del av oljan är raffinerad. Det är inget att ha för en livsnjutare. En raffinerad olivolja har blivit av med all smak, färg, vitaminer och andra nyttigher.  Inte bra alls.

Asif berättade om arbetet med oliverna på den gård i södra Spanien som han samarbetar med och sen fick vi alla möjlighet att provsmaka 4 underbara oljor, var och en med en egen karaktär. Alla mycket goda, det var svårt att hitta en favorit. Jag tyckte att det skulle vara intressant att testa en ganska vanlig extra virgin olivolja bredvid dessa ekologiska oljor av mycket hög kvalitet som Asif hade med sig. Jag köper vanligtvis Zetas Extra Virgin Olive Oil Originale och tycker att den är helt OK. Vi slängde in denna olja i vår provsmakning och naturligtvis kom den inte i närheten av de oljor som Asif presenterade.

Oljorna från Oro del Desierto finns i 3 olika varianter  - Picual, Hojiblanca och Arbeequina- och så en Decoupage, en blandning av alla 3. Oljorna finns att köpa på bl a Green matmarknad i Västra Hamnen och på Borgeby Kryddor i Borgeby. Efter jul blir det ett nytt olivoljeevent med Asif och då kan ni handla direkt från honom.

Dags för tapas och ett glas Natureco
Eftersom vi var hemma hos mig så blev det också något gott att tugga på. Jag hade gjort lite olika tapas och använt mig av Asifs olivoljor och en del andra delikatesser. Den mest uppskattade och oväntade blev nog chokladganaschen gjord på olivolja (Picual) istället för smör. Toppad med lite flingsalt Sal de Anana och några droppar Picual. Såhär gör du chokladganaschen:


Chokladganache med olivolja



200 g mörk choklad 70% av god kvalitet
1 dl vispgrädde
ca 1 dl olivolja

Hacka chokladen i små bitar, lägg den i en skål. Koka upp grädden och slå den över chokladhacket. Låt det hela stå några minuter så att chokladen smälter. Rör runt och blanda. Rör i olivoljan lite i taget. Vänd runt med en slickepott tills allt har bildat en smidig glasyr.  Låt ganachen vila några timmar i rumstemperatur eller i kylen till nästa dag. Låt den i så fall bli rumstempererad igen innan den används som topping på små brödbitar.
Surdegsbröd med färsk getost, kapris och lite  Arbequina

Surdegsbröd, tomatsalsa med lite Hojiblanca och gudomliga sardeller från Asifs skafferi

Till sist, ett litet dryckestips. Jag har aldrig gillat alkoholfria viner. Hellre då ett glas vatten! Men nu måste jag dela med mig av upptäckten av Natureco Free som säljs på systembolaget. Ett helt OK alternativ när man inte vill ha i sig alkohol. Mycket bättre än cider som oftast blir alldeles för sött och sliskigt, speciellt till mat. Det blev således ingen cider till mina gäster utan istället ett glas av denna spanska dryck. Prova gärna - du kommer att bli förvånad. Finns på Systembolaget för 49kr/flaska.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar