torsdag 15 november 2012

Bönor passar så bra att göra soppa på

Dagens sopplunch blev som vanligt en spännande upplevelse. En blandning av nya och gamla gäster. Förra veckan hade de första männen hittat hit. Idag kunde jag välkomna den första personen under 20 - det kändes kul!

Jag bjöd på soppa med inspiration från Italien. Jag älskar bönor i alla former och brukar göra mycket sallader med  olika blandningar. Speciellt på sommaren är detta toppen, men det passar också alldeles utmärkt när man vill ha något varmt, gott och mättande såhär på höstkanten. Billigt är det också, och det är ju inte helt fel.

Idag lagade jag en bönsoppa som det nog finns lika många varianter av i Italien som det finns varianter av ärtsoppa här hemma i Sverige. Jag serverade min med en klick egenkomponerad tapenad och en bit mjuk, god foccacia som jag strösslat lite alger och havsalt på. Blev inte så pjåkigt faktiskt.

Till kaffet blev det en saftig solros-päronkaka. Tyvärr glömde jag fota kakan  och plötsligt var det för sent - den var slut!

Här delar jag med mig med recepten.

 

ZUPPA DI FAGIOLI (Italinsk bönsoppa)


4 port

1 burk Borlottibönor, 400g
1 burk vita bönor, 400g (jag använde torkade som jag kokade dagen innan)
1 tsk tomatpuré
1 dl kycklingbuljong
1 dl vitt vin
salt
nymald svartpeppar

Sofritto
1 röd lök, hackad
1 vitlöksklyfta, hackad
1 morot, skalad och i bitar
1 stjälk blekselleri, i bitar
4 msk olivolja
15 salviablad eller 1 tsk torkad salvia

Börja med soffritton: fräs lök, grönsaksbitar och salvia i olivolja några minuter. Tillsätt bönor i sitt spad, tomatpuré, buljong och vin. Sänk värmen och låt sjuda i några minuter tills bönorna är riktigt varma. Ta upp lite bönor till servering, kör resten en en matberedare. Späd eventuellt med lite mera buljong utan att soppan blir för tunn. Smaka av med salt och peppar. Häll i de hela bönorna innan serveringen. Servera med tapenaden och ringla lite god olivolja över.

Till servering


TAPENADE

2 sardellfiléer
10 svarta oliver, urkärnade
3 msk kapris
100 g soltorkade tomater i olja
några kvistar bladpersilja
2 msk olivolja av god kvalitet
några drag med svartpepparkvarnen


Skär sardeller, oliver och soltorkade tomater i mindre bitar. Hacka bladpersiljan. Blanda allt i en mixer och tillsätt olivoljan. Tillsätt svartpeppar.





SOLROS-PÄRONKAKA

ca 15 bitar

2 ägg
1 dl strösocker
100 g smör
1 dl gräddfil eller yoghurt (jag tog yoghurt)
100 g finriven mandelmassa
3,5 dl vetemjöl
1+ 0,5 dl solroskärnor
1,5 tsk bakpulver
1 tsk kanel
2 saftiga päron

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en sockerkaksform. Vispa ägg och socker pösigt. Smält smöret och rör ner det i äggsmeten med gräddfil/yoghurt och mandelmassa. Blanda mjölet med bakpulver, 1 dl solroskärnor och hälften av kanelsen. För ner i smeten och häll smeten i formen. Skala eventuellt päronen och skär dem i klyftor. Stick ner dem till hälften i smeten. Strö över 0,5 dl solroskärnor, pudra över resten av kanelen. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 35-45 minuter. Prova med sticka att kakan är genomgräddad. Låt svalna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar