torsdag 25 oktober 2012

Veckans soppa får mig att tänka på Paris...

Nu när det är höst och det börjar bli kallt och ruggigt här hemma önskar jag att jag kunde ta en liten tur till Paris. Paris är allra bäst på hösten tycker jag. Behaglig temperatur, stora Plataner som skiftar i höstfärger och massor av parisare på gatorna, inte bara turister. I Paris äter man riktigt god löksoppa, "Soupe à l'Oignon", vilket är svårt att hitta på restaurang här hemma i Sverige. Jag lagar därför gärna min egen med utgångspunkt från receptet i "Det goda franska köket", klassikern sammanställd av bl a Julia Child som blev så populär i Sverige på 80-talet då vi alla skulle laga mat på franska.  Följ receptet och fuska inte. Det är tiden som löken sakta får steka i smör och sen sakta puttra i buljong som bestämmer hur god din soppa ska bli! På torsdagens sopplunch fuskade jag något, dock inte med tiderna men väl med buljongen. Istället för mörk oxbuljong använde jag kalvbuljong. Soppan blev inte riktigt lika kraftig, men nog så god tyckte både kocken och gästerna.

För er som vill veta mer om Julia Child, missa inte Meryl Streeps tolkning i den charmiga film Julie & Julia. Ett måste för alla matnördar och Meryl Streep-fans!









Efter löksoppan passar det bra med härligt sötsur kaka, bakad med röda vinbär, kokos och rätt mycket socker. Här kommer båda recepten:

SOUPE À L'OIGNON


6-8 port

750 g tunt skivad gul lök
45 g smör
1 msk olja
1 tsk salt
1/4 tsk socker (gör att löken bryner bättre)
45 g mjöl
2 l kokande mörk oxbuljong
1 dl vitt vin eller torr vermouth
salt och peppar
3 msk cognac



Låt löken puttra sakta i smöret och oljan under lock i 15 min. Ta av locket, öka värmen till måttlig och rör i salt och socker. Bryn 30-40 minuter och rör om flitigt tills löken fått en jämn mörkt guldbrun färg. Strö över mjölet och rör om i 3 min. Ta kastrullen av värmen och rör i den kokande vätskan. Tillsätt vinet och smaka av. Sjud med locket på glänt i minst 30-40 min, gärna längre, och skumma då och då. Smaka av igen.

Rör i cognacen alldeles innan soppan serveras. Häll upp soppan i små soppskålar. Toppa med rostade brödkrutonger och riven parmesanost. Gratinera i ugnen några minuter så att ytan blir lätt brynt.

Man kan också  välja att servera soppan hälld över brödkrutongerna och med den rivna osten vid sidan om, för varje gäst att dosera själv.  BON APÉTIT!


VINBÄR- & KOKOSRUTOR


12 bitar

3,5 dl vetemjöl
3 msk mandelmjöl eller malda mandlar
1,25 dl strösocker
250 g kallt, tärnat osaltat smör

FYLLNING
0,5 tsk malen muskot
0,5 tsk bakpulver
1 dl vetemjöl
4 ägg
1 tsk vaniljsocker
3,75 dl socker
1 msk citronsaft
300 g röda vinbär
2,5 dl kokos

GARNERING
Florsocker

Sätt ugnen på 180 grader. Lägg ett bakplåtspapper i en form som mäter 20 x 30 cm. Lått pappret gå upp över kanterna. Sikta mjölet i en stor skål. Blanda ner mandelmjöl och socker. Nyp in smöret med fingertopparna så att det bildas en smulig deg. Tryck ut degen i formen. Grädda i 20-25 min.  Den ska vara gyllene när den är klar.

Sänk ugnsvärmen till 150 grader. Sikta samman muskot, bakpulver och mjöl . Vispa ägg, vanilj och socker pösigt. Vänd ner mjölblandningen och blanda i citronsaft, vinbär och kokos. Häll smeten i formen och bred ut den över kakbotten. Grädda i ca 60 min. Den ska bli gyllenen. Täck med folie om den blir brun för snabbt. Låt kakan svalna i formen innan du skär den i rutor. Pudra rutorna med florsocker och servera.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar