torsdag 18 oktober 2012

Soppa som till och med grabbar blir mätta av

Torsdag igen och dags att öppna dörrarna för Hemma hos Anna. Idag serverade jag en variant på Borsjtj, dvs. rysk rödbetsoppa - en av mina absoluta favoriter. Det här receptet innehåller lammkött och därför blir det en riktigt mättande rätt. T o m män som brukar hävda att "jag minsann inte blir mätt på soppa", känner sig nöjda efter en rejäl portion. Här kommer receptet:

BORSJTJ - RYSK RÖDBETSOPPA

6 port.

7 st rödbetor (500 -700g)
2 gula lökar
250g vitkål
2 st morötter
500 g lammbog och/eller bringa
2 msk olja
2 st lagerblad
3 st köttbuljongtärningar
1,5 l vatten
2,5 msk smör
1 msk vinäger
salt och svartpeppar

Till servering:

Hackad bladpersilja
Smetana eller creme fraiche

Lägg undan en rödbeta till sista momentet av receptet. Skala alla grönsaker och strimla grovt, gärna i en matberedare. Värm lite olja och fräs alla grönsaker i en rymlig gryta tills de får lite färg. Tärna lammköttet i bitar och bryn köttet (inklusive ben om det finns med) i separat gryta eller stekpanna och lägg sedan tillsammans med grönsakerna. Tillsätt vatten, buljong och kryddor och låt koka upp. Avlägsna skum som flyter upp på ytan. Låt kokan koka i minst 40 min., gärna längre. Skala och riv den sista rödbetan och tillsätt den mot slutet, för en mer intensiv röd färg. Smaka av med vinäger, salt och peppar.


Servera med en klick smetana eller creme fraiche som du vispar för att ge en fastare konsistens. Smetana är en ganska ny produkt i Sverige, lanserad av Arla. Här ligger Skånemejerier i lä! Jag som alltid försöker handla mejeriprodukter från Skånemejerier tvingas den här gången handla en Arla-produkt. Den är kanon! Kom igen, Skånemejerier - dags att kontra!


Hacka lite bladpersilja och strö över soppan vid servering.





Efteråt blev de små söta äppelgrottor. Äpple, kanel, mandelmassa och citron. Kan inte bli fel!

ÄPPELGROTTOR

10st

BOTTEN
50g smör
3 msk socker
1 aggula
1,5 dl vetemjöl

FYLLNING
3 äpplen
3 dl vatten
3 msk socker
1 dl kvarg (10%)
rivet skal och saft av 1/2 citron
1/2-1 tsk kanel

GARNERING
130g mandelmassa
1/2 dl flagad mandel
1 msk florsocker

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda smör, socker, äggula och mjöl. Fördela och tryck ut degen i 10 aluminiumformar. Grädda dem i nedre delen av ugnen i ca 10 min.

Skala och skär äpplena i bitar. Koka dem mjuka i vatten blandat med socker. Låt dem rinna av i ett durkslag.

Smaksätt kvargen med rivet citronskal och citronsaft. Fördela äppelbitarna i de 10 formarna. Pudra över lite kanel. Riv mandelmassan grovt och strö den över äpplena. Strö över lite flagad mandel. Grädda i ytterligare ca 7 min. tills mandelmassan fått vacker färg. Låt kakorna kallna.

Pudra lite florsocker över varje äppelgrotta före serveringen. Förvara dem kallt. De bör serveras samma dag eller inom 2 dagar eftersom kesellan kan göra bottnarna blöta.

2 kommentarer:

  1. Tack för ännu en härlig sopplunch. Rödbetssoppa gör jag alldeles för sällan det är så att jag nästan glömmer bort den. Tack för att du påminde mig och här även delar med dig av de goda recepten. TACK ANNA!

    SvaraRadera
  2. Tack själv, Karin! Ses kanske nästa torsdag igen.

    SvaraRadera