onsdag 17 oktober 2012

Himmelriket finns i Malmö Hamn

Nu har jag varit i himmelriket för andra gången på bara några veckor. Inte långt bort och krångligt alls! Jag tog mig till Saltimportens Canteen i Malmö hamn, följde Grimsbygatan tills den tog slut och hamnade vid gamla hamnpaviljongen som provisoriskt får tjänstgöra som restuarang i väntan på att de egna lokalerna blir färdiga i just Saltimporten ett stenkast där ifrån. Första gången jag var där gick jag två varv runt Saltimporten och letade efter restaurangen innan jag insåg att det var ut på piren jag skulle. Gör inte om mitt misstag - det är ganska blåsigt där ute.

Saltimporten Canteen drivs av Ola och Sebastian som lagar underbart god mat med bra och enkla råvaror,  mycket hjärta och stor intelligens. Så här ska mat smak! Jag blir lycklig ända ut i tåspetsarna när jag äter deras luncher. Som tur är finns det inga alternativ att välja mellan - det skulle bli väldigt svårt att välja tror jag. Deras mat får koka länge utan brådska. Det gör att smakerna kommer fram på ett alldeles speciellt sätt. Idag serverades de fläsk med nudlar, purjo och ingefära i en ljuvlig buljong. I morgon blir det oxkind med rödbetor, rödlök och rosésallad. Hade det inte varit för att jag ska servera soppa här hemma i morgon så hade jag tagit en tur till Malmö igen.

Behöver du lite ny lunchinspiration så ta dig till Saltimporten Canteen en lunch. Jag lovar att du inte kommer att bli besviken. Du kan kolla deras öppettider och veckomeny på länken: http://rudinpersson.wordpress.com/.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar